Brněnské šestnáctce kralovali Poláci

Brněnská šestnáctka neboli B16 není novým tekutým produktem oblíbeného místního pivovaru ani slabší verzí hořícího koktejlu, ale nejstarším českým festivalem krátkometrážních filmů. Filmoví fajnšmekři tak měli možnost čtyři sychravé říjnové dny strávit v kinosálech kina Art a vychutnat si dávku profesionální, amatérské i studentské nekomerční tvorby.

Ocenění se rozdávala v různých kategoriích. Foto: Michal Růžička

Jednotlivé filmy, jejichž délka nepřesahuje třicet minut, byly seskupeny odbornou porotou do jedenácti tematických bloků. Shodou okolností se na plátně letos sešly snímky tvůrců z celkem šestnácti zemí světa. „Vybrat do hlavní soutěže pouhých 46 filmů z přihlášených 360 bylo opravdu velmi těžké. Některé filmy bylo nutno vidět víckrát, abychom řádně pochopili záměr autora. Musím také přiznat, že finální shodu mezi členy výběrové poroty někdy doprovázely silné emoce,“ prozradil jeden z výběrčích porotců Daniel Knebl.

Brno letos hostilo již padesátý čtvrtý ročník tohoto festivalu, který loni rozšířil svůj záběr také o animované filmy. Festival se pyšní nejen dlouholetou tradicí, ale také na něm započali svou dráhu dnes již velmi známí filmoví tvůrci, z nichž můžeme jmenovat Sašu Gedeona či Bohdana Slámu. Tentokrát měli diváci také možnost navštívit besedu s Markem Najbrtem, režisérem filmů Protektor či Polski film.

V kině nejen jako divák

V rámci festivalu probíhal kromě dalšího doprovodného programu i Malý filmový festival mladé tvorby. Jeho cílem bylo zaujmout především mládež do dvaceti let, která si mohla během přednášek a workshopů zkusit samotnou filmovou tvorbu třeba jen s užitím vlastního mobilního telefonu.

Avšak nejen studenti filmových, ale i uměleckých škol měli možnost předvést letos své umění. Organizátoři Brněnské šestnáctky se rozhodli dát po mnoha letech sošce ceny festivalu novou podobu a vyhlásili tak soutěž o nejlepší studentský návrh. Ty nejzdařilejší z nich byly po celou dobu vystaveny ve velkém sále kina Art.

Příští rok očekáváme od města tučný šek

Letošní ročník zaznamenal třetinový nárůst diváků. „Můžeme být na sebe hrdí, scházejí se tu kvalitní filmy, které jsou uznávány na mezinárodních festivalech,“ uvedl při závěrečné ceremonii ředitel festivalu Miroslav Maixner. Díky jedinečnosti filmů festival uděluje pět různých ocenění, cenu Petra Hviždě pro nadějného autora do 35 let, cenu ředitelky turistického informačního centra Brno, cenu diváků, cenu studentské poroty a ocenění mezinárodní poroty.

„Nejlepším snímkem festivalu se stává Žár od režiséra Bartosze Kruhlika,“ oznámil Robin Saban, předseda poroty. Po zhlédnutí tohoto polského thrilleru má většina diváků husí kůži, je to opravdu silný zážitek. Za zmínku stojí i další polský snímek, animované Tajemství hory Malakka, který získává hned několik ocenění. Saban si žádá mimořádný potlesk pro Poláky, letos se jim opravdu zadařilo.

Ze Sabanova závěrečného projevu je znát, že si vytvořil k festivalu citový vztah. „Cítím se tu jako doma, vy Češi jste úžasně pohostinní, prosím, neztraťte tuto vlastnost,“ pochvaluje si předchozích pár dnů. Zároveň klade všem na srdce, aby tento festival nenechali zaniknout. Film je zkrátka umění, zvláště tyto krátké snímky nejsou pro každého. „Vážím si finanční pomoci ze strany města a příští rok očekávám tučný šek, abychom mohli znovu přijet a být tu s vámi,“ zakončuje svůj proslov.

Denisa Nicklová, Dominika Vágnerová