Nejlepší queer filmy na Mezipatrech natočily ženy

Pokud byste mezi letošními filmy, které zobrazují menšinové sexuální a genderové identity, hledali především pozitivní snímky, asi byste hledali marně. Heslem letošních Mezipater bylo "Dny, které otřásly světem". Největším tahákem letošního ročníku se stalo promítání kultovního snímku The Rocky Horror Picture Show, který slaví čtyřicet let od svého uvedení do kin.

Největším hitem letošních mezipater byl kultovní Rocky Horror Picture show. Foto: Lenka Skarupová

Už od samotného zahájení šestnáctého ročníku organizátoři měli v plánu otřást světem. Učinili tak vystoupením experimentálního brněnského divadedla D’EPOG. Soubor skládající se ze dvou mužů a dvou žen předvedl místy zmatené a šokující představení. Není jisté, zda jeho cílem bylo pouze dostát heslu festivalu nebo zda skrývalo i jiný význam. Přesto dokázalo diváky pobavit. Poté se na pódiu Scaly objevil herec a improvizátor Filip Teller, který se stal moderátorem večera. Pozval k sobě Markétu Klišovou, novou koordinátorku brněnské části festivalu, která řekla pár úvodních slov.

Festival začal promítáním režisérské verze snímku Klub 54, která byla představena na letošním Berlinale. V původní verzi z devadesátých let chyběly temné záběry na drogy, sex a divoké večírky pořádané v legendárním americkém klubu Studio 54.  Program večera tím ovšem neskončil a svojí éterickou performance předvedla vícestranná umělkyně Nikola Linhart. O hudební doprovod se na afterparty postaralo elektronické duo Cardinals, které také dostálo heslu letošního ročníku.

Sladký transvestita Tim Curry

Přestože v programu převládaly spíše filmy s velmi negativními zápletkami, našlo se i několik výjimek. Jednou z nich byl The Rocky Horror Picture Show. Americký rockový muzikál, který letos slaví čtyřicet let od uvedení do kin. Příběh vypráví o doktorovi Frank-A-Furterovi, do jehož sídla zabloudí mladí snoubenci. V roli dívky můžeme poznat Susan Sarandon. Ve filmu, jenž je parodií na béčkové horory, nechybí erotika, mimozemšťani nebo skvělá hudební čísla. V hlavní roli se objevuje Tim Curry, který si roli extravagantního doktora-transvestity z jiné planety neskutečně užívá.

Součástí mezipater bylo i několik doprovodných akcí. Foto: Lenka Skarupová

Součástí mezipater bylo i několik doprovodných akcí. Foto: Lenka Skarupová

Doprovodný program letos nebyl tolik bohatý, přesto se daly najít zajímavé akce. Jednou z nich byla přednáška Mezipatra talks, kde se sešly programová ředitelka festivalu Lucia Kajánková, absolventka žurnalistiky na FSS MU Jana Jedličková a bývalá dramaturgyně festivalu Eva Chlumská. Hovořily o reprezentaci sexuálních a genderových menšin ve filmech a seriálech. „Heterosexuální a queer kinematografie jsou propojené a neměli bychom je rozdělovat,“ začala svou přednášku Lucia Kajánková. Především se mluvilo o historii queer snímků ve Spojených státech amerických, ale nezapomínalo se ani na jejich vývoj v České republice. „Jsme v tomto tématu velice pozadu za Amerikou,“ shodly se přednášející. Mezi přednášejícími byla i Šárka Gmiterková, doktorandka Ústavu filmu a audiovizuální kultury FF MU, která rozebrala žánr melodramatu na příkladu filmu Dětská hodinka, který byl závěrečným filmem festivalu.

Vítězí ženy

Mezi filmy, které organizátoři představili divákům, se objevilo i několik od začínajících režisérek. Jedním z nich bylo drama Navždy pannou. Debutový snímek italské režisérky Laury Bispury o albánské ženě, která se podle zvykového práva stane mužem a vzdá se fyzické lásky. Dílo pojednávající o nalezení ztracené sexuality zaujalo nejen návštěvníky, ale i porotu a zvolili ho tím nejlepším na festivalu. Nechyběla ani pásma krátkých filmů v kině Art. Letos jich na Mezipatrech bylo čtyřicet pět a za zmínku stojí švédský film 9:55-11:00, Ingrid Ekman, bytem Bergsgatan 4B. Objevuje se v něm střet dvou generací a objevení zapadlé touhy. Režisérky a scénáristky Cristine Berglund a Sophie Vukovic za něj získaly ocenění od studentské poroty.

Slavnostní zakončení šestnáctého ročníku queer filmového festivalu Mezipatra se konalo v kině Art. Opět diváky večerem provedl herec Filip Teller a divadelní experimentátoři D’EPOG převedli další ze svých vystoupení. Diváckou cenu přišla vyhlásit Bára Antonová ze Žít Brno a obdržela ji feministická pohádka Antonia o matce a dceři z roku 1995 od režisérky Marleen Gorris.

Více o Mezipatrech najdete na oficiálních stránkách festivalu.

Tereza Rašilovová