První rok na Masarykově univerzitě aneb Co si myslí prváci
Již před pár týdny skončil podzimní semestr akademického roku 2014/2015. Byl výjimečný zvláště pro studenty prvních ročníků, kteří si vysokoškolský život vyzkoušeli vůbec poprvé. Někteří z nich si nemuseli být na začátku jistí výběrem svého oboru, ale nakonec si jej oblíbili, jiní si pro sebe naopak vybrali špatný obor a plánují přestoupit.

Už po prvním semestru si však většina studentů vytvořila vlastní názor na studium na Masarykově univerzitě.
Jan Komínek, 21 let, Filozofická fakulta, Teorie interaktivních médií
Jak jste spokojen s prvním semestrem na MU?
Vzhledem k tomu, že byl úspěšný, tak spokojenost velká, jestli byl i užitečný, to ukáže teprve čas.
Co se vám líbilo nebo naopak nelíbilo?
Líbila se mi vstřícnost ze strany učitelů i jejich tolerance k naší nekonečné hlouposti a nezodpovědnosti, bohužel to lze považovat i za jeden z nedostatků.
Je něco, co byste změnil?
Délka některých hodin přesahuje meze studentské koncentrace, preferoval bych výuku kratší a efektivnější.
Co říkáte na předměty, které jste absolvoval?
Například na Úvod do interaktivních médií jsem se vždy těšil. Z akademického hlediska se však stále v hodně věcech ztrácím, proto jsem rád za tu lidskou stránku, která na mě z osobností učitelů velice příjemně působila.
Martin Vašička, 19 let, Fakulta informatiky, Počítačová grafika a zpracování obrazu
Jak jste spokojen s prvním semestrem na MU?
Je to hlavně něco jiného než na střední škole. Což s sebou přináší klady i zápory. Ale ano, vcelku jsem tady spokojen. Právě přístup, který jsem si vzal ze střední a kde jsem všechno zvládal levou zadní, mě tady málem stál krk.
Co se vám líbilo nebo naopak nelíbilo?
Líbí se mi právě jiný přístup než na střední škole. Je do jisté míry volnější a záleží na studentově zodpovědnosti. Není tu ani tolik arogance ze strany vyučujících jako na střední škole. Na druhou stranu, když už se nějaká objevila, byla výraznější. Rovnováha, no… Co mě nemile překvapilo, bylo až moc teorie. Což se dá chápat, ale já jsem člověk, kterého spíš chytne něco spojené s praxí, jako například programování, kde si můžu rovnou teorii osahat.
Je něco, co byste změnil?
Zaměřil bych se více na praxi. Uváděl jsem programování, kde jsme měli úkoly, nad kterými jsem sice nadával, ale umožnily mi ověřit si teorii a dostat ji do hlavy.
Co říkáte na předměty, které jste absolvoval?
Co dodat? Klasika, některé se mi líbily, jiné ne. Bylo ale dobré, jak pěkně se některé předměty doplňují. Jako puzzle. (smích)
Lenka Juráňová, 20 let, Pedagogická fakulta, Učitelství pro 1. stupeň ZŠ
Jak jste spokojena s prvním semestrem na MU?
Spokojená se studiem jsem, překvapilo mě a je zábavnější, ale i náročnější, než jsem čekala.
Co se vám líbilo nebo naopak nelíbilo?
Líbí se mi rozmanitost předmětů a to, že je nás letos v prvním ročníku méně, a tudíž se navzájem známe a pomáháme si. Také oceňuji začátek praxe již v prvním semestru. Nelíbí se mi ovšem počet nadbytečných předmětů.
Je něco, co byste změnila?
Omezila bych počet předmětů a možná rozšířila jejich obsah. Některé jsou zbytečné a nesmyslné pro první ročníky základních škol. Je velmi náročné mít třeba až dvacet předmětů a zakončovat je. Proto se mi tento obor těžko kombinuje s druhou vysokou školou.
Co říkáte na předměty, které jste absolvovala?
Většinou dobré, přírodovědecké předměty jsem si velmi užila, taky tělocvik. Vzhledem k tomu, co budeme učit, příliš nechápu rozsah matematiky. Jinak jsme velmi dobrá parta, ve škole je zábava, a to je hlavní.
Nikola Janková, 20 let, Právnická fakulta, Právo a právní věda
Jak jste spokojena s prvním semestrem na MU?
Jsem spokojená. Na prvákovinách a na seznamováku jsem potkala skvělou partu lidí, se kterou se potkáváme i mimo fakultu a celkově jsem zatím narazila jen na vstřícné lidi, ať už spolužáky, kantory, paní v menze nebo pracovníky na studijním oddělení.
Co se vám líbilo nebo naopak nelíbilo?
Líbil se mi hlavně přístup vyučujících, kteří se snažili hodiny oživovat a ne jen slepě vyučovat znění knih. Nelíbilo se mi, že z důvodu rekonstrukce knihovny nemáme ve škole žádnou studovnu, kam by se dalo zašít o pauze mezi hodinami, ale myslím si, že se to po jejím otevření zlepší. A kdyby se někteří vyučující naučili v posluchárně plné lidí používat mikrofon, byla by to pecka.
Je něco, co byste změnila?
Určitě bych zavedla desetiminutové přestávky, za pět minut je docela obtížné přesunout se na druhou stranu fakulty včas, zvlášť když se vyučující rád vykecává. O tom zajít si o přestávce zakouřit nebo na záchod si můžete nechat jen zdát. Další věcí by bylo zavedení rybích prstů do každodenního menu v menze, smažený sýr se taky občas musí vystřídat.
Co říkáte na předměty, které jste absolvovala?
Předměty byly zajímavé, některé více, některé méně. Nejsem si úplně jistá, jestli někdy v životě využiji znalosti ze sociologie práva, ale diskuze v hodinách mě rozhodně zaujaly. Navíc jsem si kupodivu díky doktoru Taauchenovi našla oblibu v dějinách, což beru jako velký úspěch, protože za osm let na gymnáziu se to žádnému vyučujícímu nepovedlo.
Karolína Satinská, 19 let, Fakulta sportovních studií, Regenerace a výživa ve sportu
Jak jste spokojená s prvním semestrem na MU?
Prostředí naší fakulty je přátelské a všichni máme jeden společný zájem, kterým je sport, už jen proto jsem tady ráda a školu bych neměnila.
Co se vám líbilo nebo naopak nelíbilo?
Líbí se mi systém výuky, který je odlišný od střední školy, mám teď více volného času a sama se rozhodnu, jak ho strávím. Dále mi vyhovuje způsob, jakým s námi vyučující jednají a komunikují. Například semináře, kde se zapojujeme do diskuze a můžeme vyjádřit svůj názor.
Je něco, co byste změnila?
Zatím jsem nenarazila na nic, co by mi vadilo nebo jsem měla potřebu to změnit.
Co říkáte na předměty, které jste absolvovala?
Většinou mě bavily především praktické sportovní semináře a předměty týkající se výživy. Přesto bych uvítala, kdyby i náš obor měl v rozvrhu více sportu. Ale jinak nemám, co bych vytkla.
Kristýna Drápalová, Ondřej Myšák