Scala se rozrostla o univerzitní obchůdek

Univerzitní kino na začátku týdne oživil již druhý Scala Film Market. Zároveň se v něm otevřel i první obchod Masarykovy univerzity

Scalenterie je první obchod Masarykovy univerzity. Foto: David Klement/LeMUr.mu

– Scalanterie. Prostory stánku kinematografie, který provozuje brněnská Masaryčka, zaplnili filmoví fanoušci i fanoušci univerzity. Slavnostně zde zahájil prodej obchod s dárkovými předměty z Masarykovy univerzity, nezbytnostmi pro filmové nadšence a publikacemi z Munipressu.

U otevření Scalenterie nechyběl prorektor Ivan Malý. Foto: David Klement/LeMUr.mu

U otevření Scalenterie nechyběl prorektor Ivan Malý. Foto: David Klement/LeMUr.mu

Miniprodejnu odemkl prorektor Masarykovy univerzity Ivan Malý, jenž má v kompetenci vnější vztahy. „I když se jedná pouze o šestnáct metrů čtverečních, přeci jen je to významný prostor patřící k univerzitě,” podotkl Malý. Projevil také přání, aby se v budoucnosti sortiment obchodu ještě rozrostl a bylo možné v něm koupit vše možné i nemožné nebo si dát dobrou kávu.

„Prostory kina Scala jsou díky své poloze v centru Brna pro otevření prvního univerzitního obchodu ideálním místem. Slibujeme si od něho lepší dostupnost zejména velmi populárních mikin, ale také některých knižních titulů,“ vysvětlil výběr místa prorektor.

Mikinu na památku

Počáteční zájem byl obrovský. „Počet lidí ve frontě mě opravdu překvapil, bylo to jak nájezd zombíků z nějakého postapokalyptického filmu,” svěřila se s dojmy studentka Pedagogické fakulty Petra Fojtíková. Řadu před krámkem vytvořili převážně studenti a studentky ze zahraničí. Nejvíce kupovaným artiklem byly univerzitní mikiny, které jsou zvláště u „erasmáků” vítaným suvenýrem. Ale i domácí studenti rádi reprezentují svou univerzitu a odnášeli si bloky s univerzitní grafikou.

Ve Scalenterii je možné zakoupit reklamní předměty Masarykovy univerzity. Foto: David Klement/LeMUr.mu

Ve Scalenterii je možné zakoupit reklamní předměty Masarykovy univerzity. Foto: David Klement/LeMUr.mu

Na příznivce filmu či filmového materiálu čekal na druhém ročníku Scala Film Marketu široký sortiment produktů od odborných knih až po speciální filmové drinky umíchané na pianu předělaném na bar. Odnést si tak domů mohli nové komiksy do sbírky, šperky, zápisníky, oblečení, vinyly, plátěné tašky s filmovými hrdiny a další. Někteří si nenechali ujít ani jedinečnou možnost ostříhání jejich kadeří ve spodním baru Scaly.

„Kombinace oblečení, knih, jídla a pití je prostě geniální, co víc si přát,” okomentovala s úsměvem Film Market Varvara Šatunova, studentka žurnalistiky a mediálních studií. “A jako vekého filmového fanouška mě opravdu těší, že se ve Scalanterii budou prodávat i plakáty z Terryho ponožek,” dodala Varvara Šatunova.

Univerzitní shopy nejsou ve světě ani v České republice nic neobvyklého. Svůj vlastní má například i Oxfordská či Cambridgeská univerzita. Vedle knih vydaných univerzitou a propagačních předmětů nabídne Scalanterie také sortiment zaměřený na filmové fanoušky.

Filmové plakáty už koupíte i v Brně
Oblíbené jsou mikiny a trička s logem Masarykovy univerzity. Foto: David Klement

Oblíbené jsou mikiny a trička s logem Masarykovy univerzity. Foto: David Klement/LeMUr.mu

Nabízí v komisním prodeji plakáty a pohlednice z Terryho ponožek. Ty se specializují na reprinty historických filmových plakátů, které vystavovaly i ve foyer Scaly. Název Terryho ponožky se váže k opakovaným návštěvám slavného režiséra Terryho Gilliama, člena legendární britské skupiny Monty Python, v pražském artovém kině Aero. Při jedné z nich na podzim roku 1999, kdy Gilliam besedoval s diváky, ho pravděpodobně jejich neodbytné dotazy donutily sundat si vysoké zimní boty. Již takto neobut a tedy v ponožkách diskusi dokončil. Legendární moment zachycuje dnes již stejně legendární fotografie Terryho v ponožkách.

Na podporovatele Scaly čekají v univerzitní prodejně trička, tašky a batůžky s logem schodů. Otevírací doba Scalanterie je každý všední den od 12 do 21 hodin, prodej zajišťují sami studenti Masarykovy univerzity. Po otevření prvních padesát nakupujících šťastlivců dostalo ke svému nákupu dárek v podobě keramického hrníčku s logem Masarykovy univerzity. Mohou tak na svou alma mater myslet už i u ranní kávy.

Zlata Bauerová