Vládci podzemí pro nás byli úspěchem i noční můrou, vypráví Lenka Holubová

V sedmadvaceti letech mnozí studenti teprve opouštějí vysokou školu. Absolventka Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity (ESF) Lenka Holubová už má ale za sebou spolupráci na jedné z nejúspěšnějších českých kampaní na KickStarteru k deskové hře Vládci podzemí. Momentálně pracuje na seniorní pozici v marketingu velké firmy.

Lenka Holubová vystudovala Podnikovou ekonomiku a management. Foto: Charlota Blunárová

Lenka vystudovala obor Podniková ekonomika a management. Marketingové zkušenosti nasbírala postupně ve Webnode, Gameful a Czech Games Edition. Nyní vede marketing produktů ve firmě LMC, která provozuje portály Jobs.cz a Práce.cz.

Asi málo lidí tyto dvě stránky nezná… Jak tě do marketingové praxe vybavila škola?
Ve škole jsme se učili spíše základy tradičního marketingu. Jako nejpřínosnější mi přišel kurz věnovaný marketingovým průzkumům, což je komplexní téma. V praxi je běžné, že se před uvedením produktu na trh zadávají marketingové výzkumy. Sama jsem toho několikrát využila, znalosti ze školy mi tak usnadnily orientaci v číslech. Navíc jsem si vybrala prakticky orientovanou bakalářskou a diplomovou práci, tak jsem spoustu informací získala i díky tomu.

Před čtyřmi roky ses umístila se svým týmem na třetím místě na JIC STARCUBE Show. Jak ses dostala k vlastnímu projektu?
Tak trochu jako slepý k houslím. Vzpomínám si, jak tehdy můj přítel se společnými kamarády řešil přihlášku do akcelerátoru a já se jim nabídla, jestli s něčím nechtějí pomoct. Takže jsem se jim takhle vetřela (smích).

Tenkrát ve škole

Specializovala ses tenkrát ve škole už na gamifikaci marketingu, tedy na zakomponování herních principů do marketingu?
Ne, nasměrovali mě k tomu právě kluci z projektu. Moc jsem o tom nevěděla, tehdy ale bylo kolem gamifikace velké pozdvižení, a tak jsem přečetla snad všechny dostupné zdroje. Byla jsem samouk.

Lenka Holubová se podílela i na vzniku deskové hry Vládci podzemí. Foto: czechgames.com

Lenka Holubová se podílela i na vzniku deskové hry Vládci podzemí. Foto: czechgames.com

Kromě ESF jsi tehdy studovala i práva. Do toho ses stala součástí podnikatelského akcelerátoru. Nebylo toho trochu moc?
Bylo, ale ničeho nelituji. Svým způsobem byla pro mě i pro tým účast v JIC STARCUBE prozření.

Jak to myslíš?
Díky tomu jsem se poprvé setkala s reálnými klienty. Když jsme jako parta studentů jednali s manažery z velké čtyřky, dostali jsme se najednou do úplně nových rolí. Ocitli jsme se ve světě deadlinů a peněz a bylo potřeba se v něm rychle zorientovat.

Dnes už ale váš projekt Gameful nefunguje…
Ne, ale strašně moc nás to bavilo. V určitý moment jsme se dostali do stavu, kdy jsme každý měli spoustu vedlejších zájmů a projektů, které nás vlastně bavily o něco víc. K většině z nich jsme se dostali díky zkušenostem a kontaktům z akcelerátoru. Byl to silný odrazový můstek.

Jak je vlastně český startupový svět otevřený ženám?
Tenkrát jsme neřešili, jestli jsem žena nebo muž. A vlastně mi ani nepřišlo divné, že jsou kolem mě hlavně muži. Tehdy vznikalo mnoho technologických projektů, ke kterým mají kluci blíž. Já jsem u nás v týmu řešila marketing a kamarádka Charlota grafiku a design. Měla obrovský cit pro to, co se líbí holkám nebo třeba dětem, v tom by ji asi chlap hůř konkuroval. Holky podle mě mají méně odvahy na vlastní pěst podnikat Už se to ale mění.

Tvá další cesta vedla přes online marketing pro globálně úspěšnou brněnskou firmu Webnode do Czech Games Edition, která tento týden získala něco jako Oscara ve světě her za svou společenskou hru Codenames.
Ano, mám z toho radost. Určitě se zastavím za bývalými kolegy oslavit jejich úspěch. Je to pro ně skvělá zpráva, protože teď budou hru jenom na základě ocenění hromadně objednávat distributoři z celého světa.

Deskovky jsou komunitní záležitost

Čím byl vlastně marketing pro deskové hry specifický?
V CGE jsem začínala nejdřív po krůčcích: správou Facebooku, pak jsem si přibrala další úkoly. Většina práce se točila okolo práce s komunitou. Hraní deskových her je velmi komunitní záležitost se silnou fanouškovskou základnou, se kterou je třeba hlavně komunikovat. Díky práci v CGE jsem hodně testovala hry, jezdila je prezentovat na veletrhy, domlouvala recenze s influencery, jednala s videoblogery.

Komunita vybudovaná kolem hry Vládci podzemí při vaší kampani na KickStarteru ukázala, že je velmi silná.
Ano. Tehdy jsme měli na přípravu kampaně jen asi tři týdny, zapojili jsme do toho celý tým a o nocích nespali. Chtěli jsme tehdy dvacet tisíc dolarů. Nakonec jsme vybrali skoro čtvrt milionu. Velký podíl na tom měla právě komunita fanoušků, u kterých se hra ukázala být natolik populární, že jsme nestíhali vyrábět a balit krabice s hrou. Byl to velký úspěch, ale zároveň noční můra, protože jsme nestíhali všechny ty deadliny, ke kterým jsme se zavázali.

Po dokončení ESF jsi nastoupila na doktorské studium. Co tě k tomu lákalo, když jsi měla za sebou už tolik praxe?
Přišla jsem s lehce naivní představou, že se mi na univerzitu podaří přinést trochu nové krve. Spolu se svou školitelkou jsme plánovaly otevřít kurz designu služeb a dalších podoborů marketingu, které jsou dnes čím dál důležitější. Ale narazila jsem. Přišlo mi, že mi fakulta spíš kladla překážky, než že by mi v mém záměru pomohla. Když jsem potom měla vyučovat, místo marketingu nebo gamifikace jsem dostala logistiku, o které jsem skoro nic nevěděla. Neměla jsem zapotřebí na to plýtvat energií.

Z Brna jsi nakonec odešla do Prahy do LMC. Prošla sis tak startupem od plenek až po dobytí globálního trhu. Kde se ti nejlépe pracuje?
Asi v LMC. Vnímám, že se tu můžu ještě hodně naučit. A mám od koho. Po období, kdy jsem si na leccos musela přicházet sama, je fajn mít kolem sebe lidi, kteří mi rádi ochotně poradí.

Martina Pouchlá

JIC STARCUBE je nejdéle fungující český akcelerátor. Týmy v něm procházejí třemi měsíci nabitými poznatky, workshopy, setkáváním s mentory a napojením na globální technologické společnosti. V minulosti v něm opakovaně uspěli také studenti Masarykovy univerzity. Letos se zaměřuje na rozšířenou a virtuální realitu, analýzu big data, senzory a kyberbezpečnost. Přihlášky jsou pro zájemce otevřené do 7. srpna.

Článek vznikl ve spolupráci s Jihomoravským inovačním centrem.